Tips van andere verzorgers

De zorg voor een dierbare kan uw leven veranderen; vaak steken emoties de kop op die u nooit eerder hebt ervaren. Sommige mensen vinden dat de zorg voor een dierbare hun eigen verantwoordelijkheid is en niet van een ander. Misschien vinden zij het niet prettig om hulp te vragen en denken ze dat een ander niet in staat is om hun dierbare te verzorgen, of dat hun dierbare de zorg van een ander zal afwijzen. Elke situatie is anders, maar veel mensen merken dat hun emoties variëren: liefde en bevrediging die de zorg met zich meebrengt, maar ook onvrede over de invloed die deze zorg heeft op hun leven. Dit kan leiden tot gevoelens van schuld, stress, boosheid en uitputting. Erken deze gevoelens en praat erover met een vertrouwde vriend of in een steungroep.

Het is prima als u om hulp vraagt

Vrienden en familie zijn een grote bron van hulp en ondersteuning, dus denk niet dat zij niet willen helpen. Zeer waarschijnlijk hebben zij bewondering voor wat u doet en zouden ze graag op de een of andere manier een steentje bijdragen. Het is geen teken van zwakheid als u om hulp vraagt; het kan zelfs voor een korte onderbreking zorgen die u nodig had om een betere verzorger te kunnen zijn.

Vraag familieleden om bepaalde taken in of om het huis te verrichten, of hulp op bepaalde tijden van de week. U kunt het beste om hulp vragen als de familie bijelkaar is, omdat zij hun hulp eerder zullen aanbieden als ze zien dat anderen ook bereid zijn om te helpen. Zet een rotatieschema op om de beloften van iedereen vast te leggen - en moedig mensen aan om dingen samen te doen die ze alleen niet aandurven.

Neem vrienden die hulp aanbieden bij hun woord. Als u niet naar de winkel kunt, maar zij gaan er naartoe, dan zullen ze u zeker een aantal dingen meebrengen. Er kan ook hulp geboden worden bij huishoudelijke taken, bijvoorbeeld het gras maaien. Onthoud dat niet alle hulp die uw vrienden aanbieden direct verband hoeft te houden met uw dierbare – elke bijdrage kan u vrije tijd opleveren en u een korte onderbreking geven.

Deel samen de hoogte- en dieptepunten

We weten allemaal dat er hoogtepunten en dieptepunten zijn in de zorg voor een dierbare met incontinentie. Er zijn momenten van verlegenheid of humor en momenten waarop u zich realiseert dat u enorm bevoorrecht bent dat u deze optimale zorg mag verlenen. Door uw ervaringen te delen, helpt en stimuleert u anderen die zich in een soortgelijke situatie bevinden en blijft u zelf in balans. Plan een wekelijkse of maandelijkse bijeenkomst met familie en vrienden die helpen bij de verzorging. Door de hoogtepunten en dieptepunten te delen en te bespreken met anderen, schept u een sterk ondersteunend netwerk, dat ervoor zorgt dat u stoom kunt afblazen in een omgeving die u begrijpt. En vergeet niet dat u altijd terecht kunt op het <discussieforum> om uw verhaal te vertellen en stoom af te blazen. Wij garanderen uw anonimiteit en vinden dat uw ervaring anderen echt kan helpen.

Kanaliseer boosheid en frustratie

De persoon die u verzorgt kan gefrustreerd raken en dit op u afreageren. Als dat gebeurt, denk er dan aan dat zij er niet voor gekozen hebben om van u afhankelijk te zijn. Het is een noodzaak en dat bedrukt hen. Probeer uw boosheid te richten op de aandoening in plaats van op de mens die probeert ermee te leven. Soms kan een derde persoon de spanning verlichten en de last helpen dragen.

Schrijf het op

Een van de oudste en beste remedies om hoogtepunten en dieptepunten te verwerken is het opschrijven ervan. Misschien is dat de reden waarom het bijhouden van een dagboek al een oude traditie is. Goed, na een lange dag bent u te moe om nog een roman te schrijven. Maar één keer per week zou u kunnen proberen op te schrijven wat er voor u goed gegaan is en wat er fout gegaan is. Kijk naar de goede dingen en bedenk hoe u de volgende week daarop kunt voortbouwen. Kijk dan naar de slechte dingen en bedenk hoe u deze kunt voorkomen.

Stel uw eigen gezondheid voorop

Het lijdt geen twijfel dat een goede verzorger behoorlijk fit moet zijn, dus als u zich een keertje niet zo goed voelt, moet u stappen ondernemen om gezond te blijven. Er zijn kwesties, zoals goede voeding, die vaak verwaarloosd worden als men voor iemand moet zorgen - de tijd vliegt en maaltijden worden snel verorberd. Dus probeer drie goede maaltijden per dag aan te houden. U heeft dan meer energie en voelt zich beter in uw vel.

Een onderbreking maakt veel verschil

Als u het niet meer aankunt, geef uzelf dan niet de schuld. Neem de tijd om aan uw nieuwe verantwoordelijkheid en aan het nieuwe levenspatroon te wennen. Vooral onderbrekingen in de zorg zijn essentieel. Geef uzelf een schouderklopje voor wat u doet en neem vooral af en toe even pauze - u verdient het.

Neem frisse lucht

Het lijkt wel of uw grootmoeder dit tegen u zegt maar er is gewoon geen alternatief voor wat frisse lucht (als het goed weer is). Zelfs een straatje om van 5 minuten kan u op andere gedachten brengen en u een andere kijk geven op de dingen. Probeer elke dag een tijdje buiten te zijn, in het daglicht, om energie op te laden (en vitamine D op te nemen). Denk eraan dat dit ook voor uw dierbare van belang is, dus als hij/zij af en toe even naar buiten kan, moedig dit dan aan.

Verwen uzelf.

Probeer uzelf elke dag heel even te verwennen. Bepaal elke dag een tijdstip waarop u even gaat ontspannen - u kunt hier naar uitkijken. Het kan een lekker chocoladebiscuitje zijn om 3 uur 's middags, een glas wijn op het eind van de dag of een uitgebreid, heet bad. Wat het ook is, maak een plan, houd u daaraan en geniet ervan.

Geniet van wat u doet

U werkt zo hard, maar hoe vaak denkt u aan alle goede dingen die u doet; de troost, de zorg en waardigheid die u uw dierbare geeft? U raakt snel verstrikt in de routine en u vergeet het. Probeer er dus aan te denken dat u trots moet zijn op wat u doet; mantelzorgers zijn een bijzondere groep mensen die de samenleving bijeen smeden. Soms is het nodig dat u en uw familie en vrienden daaraan herinnerd worden.

Vraag deskundig advies bij professionele organisaties

Er zijn misschien al dagopvangcentra voor volwassenen of gezondheidsorganisaties bij u in de buurt. Als dat zo is, dan kunnen zij de zorg voor uw dierbare misschien voor een paar uurtjes van u overnemen. U heeft dan even rust. Een ander voordeel is dat uw dierbare de kans krijgt om andere verzorgers te leren kennen. Veel van zulke organisaties bieden vervoer aan of hebben regelmatig groepsactiviteiten en bereiden snacks. Ook een maaltijdservice behoort tot de mogelijkheden.

Andere nuttige diensten zijn bijvoorbeeld apotheken die gratis bezorgen en sommige scholen, scholengemeenschappen of jeugdorganisaties die initiatieven van studenten/leden bevorderen. Als zij de gemeenschap willen helpen, kunnen ze ook u helpen.

Professionele zorgverleners zijn vrijwel overal beschikbaar om u thuis te bezoeken en voor uw dierbare te zorgen. Zij zorgen ervoor dat u de tijd heeft om contact met vrienden te onderhouden of even tijd te nemen voor uzelf. Als u een langere tijd weg wilt gaan, dan kunt u informeren naar verzorgingstehuizen die de mogelijkheid voor een opname van beperkte duur aanbieden.

Neem contact op met andere mantelzorgers

Zoek een steungroep en ontmoet andere mantelzorgers in uw omgeving. Het delen van uw ervaringen met andere mensen die in eenzelfde situatie verkeren, houdt uw zelfvertrouwen op peil – en u zult nuttige tips en adviezen krijgen.

Ga na of u recht heeft op hulp

U kunt recht hebben op hulp en financiële ondersteuning of vergoeding van uw zorgverzekering. Lees de regels met betrekking tot vergoeding van recepten. Als u in aanmerking komt, moet u contact opnemen met uw zorgverzekering.

Blijf leren

Op de hoogte blijven van nieuwe ideeën, producten en technieken betekent niet alleen dat u de beste keuzes kunt maken voor u en uw dierbare. Het betekent ook dat u in contact blijft met een grotere gemeenschap van zorgverleners. Indien mogelijk zetten wij relevant nieuws op het Prikbord.