U lijkt zich te bevinden in <country>

Bezoek uw lokale TENA-website voor lokale informatie.

Language
NL |  FR

Hoe kun je jezelf helpen?

Aanspannen! Vasthouden! Versterken! Er zijn veel dingen die je kunt doen om meer controle te krijgen over je blaas. Wat echt verschil maakt, is het trainen van de bekkenbodem. 

Bekkenbodemoefeningen

Je hebt je verloskundige of gynaecoloog waarschijnlijk al eens horen praten over de positieve effecten van Kegeloefeningen. Aanspannen en vasthouden is namelijk een van de beste manieren om de essentiële bekkenbodemspieren te versterken en ‘Oeps-momentjes’ te voorkomen. Maar hoe weet je of je deze oefeningen goed uitvoert en hoe denk je er iedere dag aan om ze te doen? We hebben informatie verzameld over alles wat je moet weten over bekkenbodemoefeningen. We hebben zelfs een app voor bekkenbodemoefeningen ontwikkeld, zodat je ze niet zult vergeten.

Persoon die pilates doet met de voeten op een pilatesbal.

Je blaas trainen

We kunnen allemaal onze blaas trainen om meer urine vast te kunnen houden. Probeer eens om het plassen uit te stellen in plaats van direct naar het toilet te gaan wanneer je aandrang tot plassen voelt. Probeer vervolgens om het uitstel elke dag iets te verlengen. Het zal een beetje ongemakkelijk zijn, maar het resultaat is dat je blaas leert om meer urine vast te houden en dat je niet meer zo vaak naar het toilet hoeft. 
Minder drinken verlaagt het risico op licht urineverlies niet. Als je minder water drinkt heb je juist kans op uitdroging en wordt je urine meer geconcentreerd. Dit kan de blaas juist irriteren, waardoor de aandrang tot plassen sterker wordt. Je kunt in de bioscoop dus gewoon iets te drinken nemen bij je popcorn. En zorg dat je gehydrateerd blijft tijdens het sporten. Dit is goed voor jou en je blaas. 
Persoon die fruit en bessen eet met een houten lepel uit een rode kom.

Een gezonde blaas

Wat erin gaat moet er ook weer uit komen. Er zijn bepaalde soorten drankjes die een gevoelige blaas kunnen irriteren en het risico op licht urineverlies kunnen verhogen, zoals koffie, alcohol en zure dranken.
 
Enkele aanpassingen aan je dieet kunnen helpen om licht urineverlies te verminderen en de aandrang om naar het toilet te gaan onder controle te houden. De hoeveelheid cafeïne en alcohol beperken kan overmatig urineren tegengaan. Dit betekent niet dat je de gesprekken rond het koffiezetapparaat hoeft te missen, of niet meer met je vrienden in de kroeg kunt afspreken. Wees je gewoon bewust van hoeveel koffie en alcohol je drinkt, omdat deze dranken het moeilijker maken om de aandrang tot plassen te beheersen. Zorg ervoor dat je ten minste zes glazen water per dag drinkt, want te weinig hydratering kan ervoor zorgen dat je blaas niet goed meer werkt. 

What are cookies?

Lorem ipsum dolor sit amet lorem ipsum dolor sit amet lorem ipsum dolor sit amet.