“Soms zijn er cliënten, die wat je ook probeert, toch continu lekkages hebben. Het hele team van verzorgenden doet zijn uiterste best, verschoont tot wel 6 x per 24 uur, maar de cliënt is toch regelmatig nat.” Dat was voor Lineke Beenker (clusterhoofd wonen, dagbesteding en ambulante zorg bij Leekerweide in Wognum) de aanleiding om TENA Identifi in te zetten.
Masja Egger, verpleegkundige & hoofd contactpersoon incontinentiezorg Leekerweide, vervolgt: ”De ouders van een cliënt waren kritisch: waarom had hun dochter toch zoveel lekkages? Deze vraag wilden wij vanzelfsprekend héél graag beantwoorden. En met TENA Identifi hebben we het gelukkig objectief inzichtelijk kunnen maken. Door 72 uur het mictiepatroon met TENA Identifi vast te leggen, is duidelijk geworden welke producten, wanneer verschoond moeten worden.
Hoewel verbetering van kwaliteit van zorg voor ons de doelstelling was, zijn er zeker ook kostenbesparingen gerealiseerd, die gaan we nog op een rij zetten!”
Werkwijze
TENA Identifi is ingezet bij 9 cliënten met diverse incontinentieproblematieken. TENA Identifi zorgde voor waardevolle inzichten in de behoeften van deze cliënten met betrekking tot de keuze van de juiste producten en op welke tijdstippen verschoond of een toiletbezoek aangeboden moest worden. De diverse betrokken medewerkers (persoonlijk begeleiders, medewerkers, dagbesteding, nachtdienst) wijzigden hun standaard verschoningsroutine, naar een aangepast, individueel patroon. Ook zijn de resultaten met een diëtiste en gedragstherapeut doorgenomen.