U lijkt zich te bevinden in <country>

Bezoek uw lokale TENA-website voor lokale informatie.

Taal
NL |  FR

Ons verhaal van verantwoordelijkheid

TENA heeft zich altijd ingezet voor het beschermen van mensen. En naarmate het wereldwijde bewustzijn van de klimaatcrisis door de jaren heen groeide, groeiden wij mee. Stap voor stap verbeterden en leerden we en creëerden we nieuwe manieren om niet alleen mensen maar ook de planeet te beschermen. 
 
Hier volgen enkele voorbeelden van belangrijke momenten tijdens die reis.
Vijf windmolens op een groene heuvel, met wolken en zonlicht, en bergen op de achtergrond.

2020

TENA stapt over op hernieuwbare elektriciteit in alle Europese fabrieken

Momenteel bestaat slechts een klein percentage van het wereldwijde energieverbruik uit hernieuwbare energie. Maar er zit een stijgende lijn in, en wij nemen hierbij het voortouw. Vanaf 2020 maakt TENA de overstap op 100% hernieuwbare elektriciteit in al onze Europese fabrieken – een stap die de koolstofvoetafdruk van onze producten aanzienlijk zal verminderen.

Het Nordic Swan Ecolabel-logo op een achtergrond van groene bomen

2019

TENA-producten kwalificeren zich voor het Nordic Swan Ecolabel

De Nordic Swan is een van ’s werelds strengste milieucertificeringen en evalueert de milieu-impact van een product in belangrijke fasen van zijn levenscyclus. Met dit iconische logo dat nu trots wordt weergegeven op verschillende TENA-producten, kunt u er nog meer op vertrouwen dat u de keuze heeft gemaakt die een betere impact achterlaat op de planeet.

TENA-producten verplaatsen zich over een loopband in een productiefaciliteit.

2019

Een uitdagend nieuw doel voor duurzame verpakkingen

We streven ernaar onze verpakkingen 100% recyclebaar te maken, met gebruik van 85% hernieuwbare en gerecyclede materialen. En we zijn er al bijna. Aan het einde van 2019 bedroeg de gecombineerde hoeveelheid hernieuwbaar en gerecycled materiaal in verpakkingen voor alle Essity-merken 68%.

Science Based Targets-logo

2018

Toewijding aan een schoner milieu: ambitieuze doelen voor minder impact op het klimaat

In 2018 werden onze nieuwe doelstellingen om de uitstoot van broeikasgassen met 25% te verminderen voor energie en elektriciteit in productie en 18% voor de belangrijkste grondstoffen, transporten en afval, goedgekeurd door het Science Based Targets-initiatief. Dit betekent dat onze toewijding aan het klimaat de Ove

Drie kinderen op een strand die een boodschap schrijven en handafdrukken achterlaten in een hart dat ze in het zand hebben getekend.

2018

Een toezegging voor actie: onze Sustainability Activation Platforms

Als weerspiegeling van hoe diepgeworteld duurzaamheid binnen ons bedrijf is, bouwen we onze toekomst op drie nieuwe platforms: Welzijn gaat over zorgzaamheid. We treden moedig op in lastige sociale kwesties; Meer uit minder meer waarde creëren met minder grondstoffen; en Circulariteit: innovatieve producten gemaakt van hernieuwbare of gerecyclede materialen en onderzoek naar oplossingen voor hergebruik en recycling.

Zonnestralen door hoge dennenbomen die lichtpunten op de grond van een donker bos creëren. Het EPD-logo over de afbeelding.

2017

Een geheel nieuw niveau van transparantie voor TENA-producten

Een Environmental Product Declaration (milieuverklaring voor een product) is een onafhankelijke verificatie die milieu-informatie toont over een product op basis van de volledige levenscyclus. Door deze standaard na te leven, heeft TENA een solide basis om claims te maken over de milieuprestaties van onze producten. 

Zes gekleurde panelen in een raster, elk met een icoon en witte tekst, die de duurzame ontwikkelingsdoelen 3, 5, 6, 12, 13 en 15 van de VN tonen.

2016

Gedurfde plannen voor wereldwijde actie: toewijding aan de duurzame ontwikkelingsdoelen van de VN

De duurzame ontwikkelingsdoelen van de VN zijn een blauwdruk voor het aanpakken van de meest dringende wereldwijde uitdagingen, met deadlines in 2030. Wij kiezen ervoor om de meest relevante doelen voor ons bedrijf te prioriteren – daar waar wij aanzienlijke expertise hebben en een bijdrage kunnen leveren. Wij werken aan deze doelen om wereld te verbeteren.

Twee glimlachende vrouwen bij een productiefaciliteit van TENA die een absorptieproduct bekijken.

2016

Productieafval verminderen – nieuwe ambitieuze doelen gesteld

Op weg naar het uiteindelijke doel van nul productieafval, hebben we concrete doelen gesteld: alle productiefaciliteiten van Essity zullen tegen 2030 al het geproduceerde afval omzetten in bruikbare materialen of energie. 

Een netwerk van sensorcircuits op het absorberende gebied van een wit, beschermend ondergoed komen samen in een kleine rechthoekige doos, met de tekst TENA.

2013

Lancering van TENA Identifi™ – meer kennis, betere uitkomsten, lagere koolstofvoetafdruk

Voor professionele zorgverleners is het begrijpen van persoonlijke behoeften essentieel. TENA Identifi is een nieuwe technologie die het urineverlies van een bewoner bijhoudt en registreert, zodat zorgverleners kunnen reageren op de uitgebreide informatie van urineverliespatronen en -hoeveelheden. Naast 62% minder urineverlies1 voor bewoners, resulteert het in 4% minder incontinentieverbandverschoningen1, en 56 kg minder afval per bewoner per jaar2.
 
 
 
1) Klantresultaten van 210 rapporten voor en na controle met TENA Identifi™ in Denemarken. De controlerapporten zijn uitgevoerd in de periode tussen juni 2013 en juni 2015.
2) Resultaten gebaseerd op 207 gebruikers in 25 gemeentes in Zweden; maart 2017 

Zeven paar voeten vormen een cirkel in hoog groen gras.

2011

Onze nieuwe doelen voor innovatie: Mens en Natuur

Minstens 33% van nieuwe innovaties zullen nu sociale en/of milieuverbeteringen opleveren. We zullen het rendement van grondstoffen verbeteren en onze impact op het milieu verlagen gedurende de gehele levenscyclus van nieuwe innovaties. 

Een zorgverlener in een verpleeghuis helpt een oudere vrouw met een rollator.

2011

Lancering van TENA Solutions: Een samenwerkingsverband voor een hogere zorgkwaliteit en een lagere CO₂-voetafdruk

TENA Solutions biedt een gestructureerde werkwijze en producten om samen met zorginstellingen het welzijn van bewoners te verbeteren, met een betere impact op het milieu. Gemiddeld zien instellingen die TENA Solutions introduceren een vermindering van 44%* in de hoeveelheid tijd die besteed wordt aan incontinentiegerelateerde taken, en afval wordt met 31% verminderd*.
 
 
 
*Gemiddelde percentages van 85-181 TENA Solutions casestudy’s in de wereld, voornamelijk in Europa maar ook in de Verenigde Staten, Canada en China. Resultaten verschillen tussen landen en zorginstellingen. 2011-2013 

Een lijn met voetafdrukken op een strand.

2008

Een uitdagend nieuw doel: de CO₂-voetafdruk van TENA-producten met 50% verminderen

Update: sinds we dit doel hebben gesteld, zijn we erin geslaagd de koolstofvoetafdruk van onze incontinentieverbanden, inlegkruisjes en broekjes met 11-33% te verlagen, en we liggen op schema om ons doel van 50% tegen 2030 te behalen of te overtreffen.

Promotionele productillustraties van de jaren 80, met incontinentieproducten Tenaform en Tenette.

1983

Het merk TENA geregistreerd – een nieuw hoofdstuk in een spannend verhaal

Het TENA-merk werd in 1983 geregistreerd en is, net als onze producten, met de tijd geleidelijk geëvolueerd. Door de jaren heen hebben we geluisterd en geïnnoveerd en lanceerden we nieuwe producten. Van een bescheiden begin zijn we uitgegroeid tot ’s werelds toonaangevende incontinentiemerk, vertrouwd door miljoenen mensen over de hele wereld.

Twee onderzoekers in witte labjassen die hun notities bekijken in een laboratorium.

De jaren 70

Productveiligheid – belangrijk vanaf het begin

Productveiligheid heeft vanaf het begin altijd centraal gestaan bij het merk TENA. Alle TENA-producten ondergaan complexe veiligheidsprocedures en zijn veilig te gebruiken voor hun beoogde doeleinden. Ze bevatten veelvoorkomende materialen die al vele jaren worden gebruikt in uiteenlopende absorberende hygiëneproducten door miljoenen mensen over de hele wereld.

Een advertentie uit de jaren 60 toont een model met een wegwerpincontinentieluier.

De jaren 60

Beginnend bij het begin: taboes doorbreken en de levenskwaliteit verbeteren

Onze oorsprong gaat terug tot het begin van de jaren 60, toen we (als Zweeds bedrijf, toen Mölnlycke genaamd) de eerste wegwerpluiers en -onderbroeken voor incontinente patiënten ontwikkelden. We adverteerden als eerste over incontinentieproducten, en vergrootten de bewustwording en acceptatie van deze veelvoorkomende aandoening.